woensdag, oktober 19, 2005

Honderd-en-1

Na 100 posts is het tijd om even stil te zijn bij een ander magisch getal. 101. Dit getal is voor keeppushing minder interessant dan 100. Echter, en nu komt het, 101 is het meest magische getal ter wereld. Hoe ik dit zo durf te stellen? Ik zal het jullie uitleggen.

Ooit leefde in het romeinse rijk, Marcus Ulpius Traianus. Deze man werd in het jaar 96 keizer van Rome. 5 jaar later, in het jaar 101, startte hij een oorlog tegen Dacië. Dacië is de oude benaming voor Roemenië. Roemenië heeft 23,4 miljoen inwoners, wat neer komt op 101 inwoner per km2. De valuta in roemenie is de lei. 101 lei komt overeen met 28 euro. Voor 28 euro kun je 101 foto's laten afdrukken in belgie. Het vlaams gewest bestaat uit 5 provincies. De minister van cultuur in vlaanderen heeft 3 weken geleden beloofd 101 miljoen euro in de culturele ifrastructuur te stoppen. Het vlaams belang geeft toe een aversie tegen de islam te hebben. De islam, die een educatieve website heeft: Islam 101. Een website die een inspiratie bleek voor de joodse gemeenschap en zich ook ging profileren op het www: Judaism 101. Judaism 101 noemt zichzelf een online encyclopedie. Dit waarschijnlijk naar het idee van wikipedia, welke op het moment van schrijven exact 101.000 artikelen online heeft staan. Het is de website alwaar ik las dat 101 voor christus de cimbrem, een germaanse stam uit wat nu denemarken is, worden verslagen door de Romeinen. Diezelfde romeinen veroveren 202 jaar later Dacië. En zo zijn we weer aan het begin van dit verhaal.

Ben je een aantal keer het getal 5 tegen gekomen? Dat kan kloppen. 101 is binair voor 5. Overigens kun je het verhaal hierboven, net als 101, gewoon omdraaien en dan klopt het nog steeds. Oh ja, je zou de matrix 'ns moeten zijn. Daar komt het getal 101 namelijk 5 keer in voor.

101 is een magisch getal nietwaar?

Het is alleen zo jammer dat ik exact hetzelfde zou kunnen doen voor 102, 103, 104 enzovoorts. Associativiteit is met het internet namelijk helemaal niet zo moeilijk meer. Pure toevalligheden die een structuur lijken te vormen. Het is volgens mij het beste argument tegen de chaos theorie.

Of ik stoned ben? Nee. Ik ben lauter redactielid van keep pushing.