dinsdag, oktober 11, 2005

Amen en dat soort kreten

Nederland heeft onderzocht en ondervonden... Personeel in de detailhandel is dom en laks. Ze weten niks en zijn niet in je geïnteresseerd. Voorbeeldje ter vergelijking:

Voorbeeld 1 :
Ik wil nasi maken ofzo. Ik gaat naar de slager voor fleesch.
"Hallo meneer de slager. Ik wil nasi maken ofzo."
"Gezellig, voor hoeveel personen?"
"Doe maar 3 personen, Morphie, d'n Fietspomp en ik."
"Gezellig, dan heeft u aan ongeveer 300 (??) gram genoeg."
(Ik zou echt niet weten of dit daadwerkelijk voldoende is.)

Kijk.. Expertise, je hoeft het niet zelf uit te vogelen..

Voorbeeld 2 :
M'n magnetron is kapot. Ik ga naar de Media Markt.
"Hallo."
"...."
"HALLO!!"
"Oh eh.. Hoi."
"Hoi, mijn magnetron is kapot."
"Ja, heel vervelend. En nu?"
"Ehm, misschien kan jij er effe naar kijken om te zien wat het euvel is?"
"Kan je niet beter een nieuwe kopen?"("Kan je" ook echt he. Kunt u is er niet meer bij.. Vroeger...)
"Sorry?"
"Ja, deze heeft namelijk geen [...] functie en ik heb een hele leuke in de aanbieding die dat wel heeft."
"Ik hoef geen nieuwe. Ik heb em net 3 maanden geleden bij jullie gekocht."
"Kom maar effe mee. Laat ik hem je effe zien."
"Nee. Ik wil deze laten maken."
"Da's duurder dan die nieuwe in de aanbieding hoor."
"Ken jij het begrip garantie?"
"Ken jij het begrip voorwaarden?"
"Hoezo?"
"Dit valt niet onder de voorwaarden van de garantie."
En tegen deze tijd heb ik zijn keel alweer dichtgeknepen.. Als het al zover komt.

Maar ja, het hoeft ook niet voor die gasten. Het is toch niet hun bedrijf en ze "werken" er ook alleen maar zodat ze dit weekend eindelijk die nieuwe Nokia i892375 kunnen kopen of ze vet kunnen stappen. Daarom, vraag nou nooit hulp in de detailhandel, want de kans dat je iemand tegenkomt met verstand van zaken is minimaal.

Ikzelf heb bij de Free Record Shop gewerkt. Nou durf ik wel van mezelf te zeggen dat ik een redelijk verstand van muziek heb. Maar collegea van mij... Pfff. Die wisten echt niet waar ze het over hadden. Lulde mensen de meest vreemde muziek aan en dachten dat Jimi Hendrix de volledige naam is van Jim van Idols, dat Bob Marley de nieuwe gouveneur van Texas is, dat Jim Morrisson de grote man is achter dat ene merk sigaretten en dat Buddy Holly engels is voor holmaatje. Niks wisten ze..

Maar dit geldt natuurlijk lang niet voor iedere medewerker in de detailhandel, maar helaas, zoals altijd, moeten de goeden onder de slechte lijden...