woensdag, juni 01, 2005

Stemmen voor EUH??-ropa

OK. De titel is gejat van lief&leed, weet ik zelf ook wel, maar het is wel zo. Mensen kunnen geen weloverwogen stem uitbrengen, puur omdat ze niet weten hoe de vork in de steel zit. Tuurlijk kan je op diverse websites informatie opzoeken, maar daar staat het allemaal in advocaten-taal, EN DIE BEGRIJPEN WE NIET!! Van stemwijzer worden we ook niks wijzer (:D)! Maar de info is weldegelijk te vinden. Je moet gewoon goed zoeken en over een dosis hersenen beschikken. Dan maakt het mij ook geen ruk uit of je voor of tegen stemt, als het maar wel overwogen is..

Voorbeeld drog-redenen om tegen te stemmen :
1) Balkenende is een lul!
Kan best wezen, maar daar stemmen we niet over toch?
2) Ik ben het niet eens met de toetreding van Turkije!
Wederom, kan best wezen, maar daar stemmen we niet over!
3) Ik ben tegen de één-wording van Europa.
Dan moet je juist tegenstemmen. Eerst kon een lidstaat nog niet uit de EU stappen, nu wel!

Voorbeeld drog-redenen om voor te stemmen :
1) Om alle tegen-stemmers tegen te werken.
Doe dat nou niet. Denk eerst na voordat je het principe referendum weer overboord gooit!
2) Ik wil een beter bestrijdingsplan tegen terrorisme.
Tja, dat komt er niet he? Het gaat om het beschermen tegen terrorisme, niet het bestrijden ervan.
3) Balkie is cool.
Dat meen je toch niet?

Dus lees alles goed door voordat je daadwerkelijk het knopje indrukt met de bijbehorende stem, want het zou zo jammer zijn als we op deze manier ons nieuwe recht verliezen.